Friday, January 2, 2009

Pengalaman di Aceh

Penceritaan ini saje-saje dihasilkan untuk semua temen-temen usm dan unsyiah. Pengalaman yang menarik ini bisa dikongsi untuk tontonan umum. Tanpa buang sedetik pun, inilah gambar kanak-kanak riang yang begitu gembira untuk berlepas ke aceh. Jangan marah ea. Yang kat belakang tu En. Rasyid. Nampak tak? Gambar aku tak adala dalam ni. Aku jadi jurufoto jela. Udah jangan lama-lama tengok nanti ada yang terpikat plak. Ayuh tengok peristiwa seterusnya.
Jadi kami pun berlepaslah dengan selamat walaupun terpaksa melintasi Selat Melaka. Bukan mudah (gampang dlm bhs aceh) nak merentas S.Melaka sampai ada yang sakit kepala, sakit gigi sakit jiwa pun ada.


Ni Abul. Buat perniagaan trading, tak perlu modal, produk China ambik kat Brunei, eh eh nak berkenalan la tu..udah udah Abul letih jangan tengok lama-lama terjaga plak nanti si Abul ni.


Yang ni plak, muka orang sakit kepala naik firefly tengok tido pun muka bekerut. kak Dina ni. dah jgn tengok lama-lama nanti abang sayang dia marah.



Kurang lebih 1 jam setengah mendarat la pesawat F3401 kami di aceh. ni la pemandangan dari atas pesawat di Atjeh (ejaan asal Aceh). Macam berada di Kedah plak. ok2 jangan lama-lama sangat tengok, mana la taw ada orang yang gayat pengsan plak.

Tengok muka muka pelajar USM yang sampai di Aceh. Bersemangat betol. Pak Cik Indon ni pon bukan main kuat lagi cop kat paspot kami. Takut gak masa pertama kali jejak kaki di Negara yang banyak konflik dalaman. Tapi ternyata sudah aman tenteram di Aceh. kesimpulannya datang lah Aceh beramai-ramai.

Jadi setelah penat dan sakit kepala dalam flight kami pun disambut baik oleh pelajar Unsyiah. tengok tu penuh semangat kanak-kanak memegang banner USM. En. Syafie pun nak interframe gak. Layan je. Tapi mana-mana ada kamera mesti ada En.Rasyid (lebih selesa n manje dengan Abang Rasyid). Baik orangnya. Kuat menyakat yang bagusnya masih berjiwa pelajar. Great to know him. Assalamualaikom En.Rasyid jangan terbatuk plak.


Sambung balik misi perjalanan kami. Naik bas dari Aceh Airport sampai la ke Juempa Hotel. Berjalan-jalan sorang-sorang keliling hotel ini bole tegak bulu roma. Nak dijadikan cerita, TNC pon datang gak. Nampak tak ni yang berbaju kuning tu, sempoi je orangnya. Aku tangkap gambar ni masa beliau berucap nak membuka majlis dalam dewan Fakulti ekonomi. macam tengah sakit pinggang je kan. kita tutup cite TNC, kita masuk dalam bab sarapan pagi di hotel. ayuhhhhhh... yang paling bersemangat sarapan pagi walaupun tiap tiap pagi roti bakar sendiri, En Rasyid tetap bersemangat dan orang yang pertama sampai . Tengok tu, dengan beg siap. bergurau je.
ni pencuci mulut orang Aceh. yang warna hijau tu Sri Kaya. satu lagi tak taw namanya..hahaha..cari sendiri namanya..kalau taw nanti bagi taw aku..walau apa pun yang penting aku bertambah makan kuih ni. 3 kali tambah..sedap n lapar masa tu..

1 comment:

  1. wah..bagusnya penceritaan..terbayang2 akaktau..btw..asyik nama en rashid je ada...rindu dia ke...ceh!heee...ok..jgn lupa add blog akak tau..mahfuzahothman.blogspot.com...

    tahniah..dengar kata dah dpat kerusi kat mpp...wah3...

    ReplyDelete